صفحات

۱۳۹۲ شهریور ۲۵, دوشنبه

طرز تهیه مواد اولیه گوشت برای انواع کباب کوبیده و همبرگر


خوشحال باشید که با در دست داشتن این دستور خیلی عالی میتونید یکی از موجودهای خوشبخت روی زمین باشید خودتون هم خوب میدونید که درست کردن کباب کوبیده چه نوع ذغالی و چه نوع تابه ای کار هر کسی نیست نه اینکه ندونید یا بدونید که گوشت را باید چطوری به سیخ بکشید یا در تاوه سرخ کنید بلکه نکته مهم در اندازه مواد اولیه است که مهمترین قسمت کار به حساب میاد گوشت همبرگر هم که نقش اساسی را دریک همبرگر خوب داره خارج  از این بحث نیست قصد من در اینجا روش یاد دادن کباب روی منقل نیست من در اینجا طرز تهیه مواد اولیه یک گوشت خوشمزه را بهتون یاد میدم واگر تا به حال کباب و یا همبرگر درست میکردید ولی اون چیزی که میخواستید نمیشده بهتون قول میدم که این خودشه اون کباب و یا همبرگری که همیشه آرزوی خوردن و بدست آوردن دستورش را داشتید.این دستور مربوط به یکی از کبابیهای زمان طاغوت میشه که در زمان انقلاب درش برای همیشه بسته شد در این کبابی کباب کوبیده با نون و ریحون سرو میشد من سالهاست که کباب و همبرگر و حتی کوفته قلقلی را با این دستور درست میکنم و هیچ وقت کوچکترین نگاهی هم به بهترین دستور نمیندازم قبول دارید که وقتی آدم بهترین دستور را داشته باشه دیگه نیازی به اینکار نمیمونه البته منظور من در این مورد هست وگرنه داستان در مورد کیک و چیزهای دیگه فرق میکنه.کبا ب تابه ای در آشپزخونه یک ایرونی خیلی استفاده داره چون از اون کوچیک تا اون گنده همه دوسش دارند ودردسر ذغال و این حرفا را هم نداره ولی خب با همه این حرفها آدم بعضی وقتها حالا شاید خیلی کمتر از نوع تابه ای هوس نوع ذغالی را هم میکنه من در اینجا براتون دستور شف را میذارم که البته بعدها خیلی جزئی در اندازه ها کمی دست کاری کردم.

گوشت گاو و یا گوساله  با چربی خیلی کم و یا بدون چربی و گوشت گوسفند با 20 در صد چربی
 
گوشت ورز داده شده و آمادست برای فریز شدن یا استفاده فوری
 
مواد لازم
گوشت گاو و یا گوساله با چربی معمولی 1 کیلو
گوشت گوسفند چرب 250 گرم
نان سفید100 گرم
پیاز رنده شده 200 گرم
نمک 20 گرم یا یک ق غذاخوری
فلفل 2 ق چایخوری
در این دستور از گوشت گاو با چربی معمولی استفاده میشه و گوشت گوسفند هم چربی بیشتری داره ولی از اونجائی که مورد قبول من یکی نیست کمی تغییرش دادم حالا اگر برای یکبار در رستوران و یا در مهمونی خورده بشه  اشکالی نداره ولی اگر برای مصارف بیشتری باشه کمی مشکل پیش میاد به شما توصیه میکنم از دستوری که تغییر داده شده استفاده کنید بهتون قول میدم که به اندازه من ممنون باشید و یا اینکه از هر دو تا دستور استفاده کنید و خودتون تصمیم بگیرید.
 
گوشت گوساله کم چرب و یا بدون چربی 1 کیلو
گوشت گوسفند با 20 درصد چربی 330 گرم
نان سفید 70 گرم من بعد از اینکه در آب خیس کردم و آبش را گرفتم وزنش کردم چون که یادم رفت از ابتدا وزن کنم بنظر من 100 گرم نون مقدارش کمی زیاده .
پیازرنده شده 250 تا 300 گرم
نمک 1 و نیم ق چایخوری از ابتدا کمی محتاط باشید اگر مقدارش کم بود بیشتر کنید
فلفل 1 و نیم ق چایخوری
باید بگم با اینکه گوشت گاو و یا گوساله ای که من استفاده میکنم چربی نداره و گوشت گوسفند هم  20 درصد چربی داره ولی از نظر طعم و بافت حرف نداره و هیچ وقت این کباب خشک نمیشه حالا هر چیزی که باهاش درست کنی همیشه خوشمزست این کباب را حتی کسانی که از گوشت گوسفند متنفر بودند آگاه و یا ناآگاه خوردند و جیکشون هم در نیونده و این یعنی خیلی، کسانی که در خونه چنین فردی  داشته باشند میدونند که این یعنی چی.
 
هر دو نوع گوشت را داخل کاسه بریزید و پیاز را رنده کنید و به گوشت اضافه کنید نونی که بافت خمیری داشته باشه را در آب خیس کنید وقتی که خوب نرم شد با دست فشار بدید تا آبش کاملا گرفته بشه نون باید 70 گرم وزن داشته باشه (یعنی وقتی که خیس نشده وزنش کمتره به این نکته توجه داشته باشید ) آنرا به گوشت اضافه کنید همراه با نمک و فلفل خوب ورز بدید برای این مقدار 3 تا 4 دقیقه کافیه برای کباب کوبیده هم یکی دو دقیقه بیشتر کافیه گوشت شما آمادست شما میتونید هر چیزی که دوست داشتید درست کنید با طعمی بینظیر و خوشمزه. من معمولا مقدار زیادی از این گوشت را درست میکنم و مقداری را به شکل گرد برای همبرگر درست میکنم و مقداری را هم  برای کباب فرقی هم  نمیکنه که در تاوه و یا روی ذغال درست بشه و بعد فریز میکنم فقط توجه داشته باشید که قبل ازاستفاده حتما باید یخش آب شده باشه و بعد استفاده کنید .
 
باید بگم این  که خیلی ها فکر میکنند باید گوشت حتما خیلی چرب و چیلی  باشه تا کباب چه نوع در تاوه و چه نوع ذغالی نرم و خوشمزه بشه کاملا اشتباست میگید نه خودتون امتحان کنید ببینید کدوم برندست من وقتی که گوشت را به سیخ میکشم برای محکم کاری بیشتر یک نخ به دورش میبندم خنده نداره همه که مثل شما سبیل کلفت نیستند لازم نیست نخ را محکم به دور گوشت بپیچید فقط طوری که مطمئن روش قرار بگیره شاید هم لازم به این کار هم نباشه همینطور که در عکس میبینید بافتش نشون نمیده که بخواد این کباب بریزه ولی چه کنم که یک عادت 20 ساله شده که البته وقتی هم که عجله داشته باشید کمی از نخ هم روش میمونه این بشقاب که حالا هم برنجش و هم کبابش به خاطر عکس گرفتن  سرد شده بود توسط خودم خورده شد  
اینها هم در فر کباب شده و بازم خیلی لذیذه
این هم نوع کباب در تاوه راحترین روش و یکی از لذیذ ترین کبابها در نوع خودش
من بیشتر ازهمه همین نوع را درست میکنم  اگر که در تاوه به اندازه نصف ق  غذاخوری روغن حیوانی بریزید و کبابک را داخل آن سرخ کنید که دیگه محشر میشه میدونید کباب کوبیده اون نوع کبابی نیست که آدم در هر رستوران یا هرمنزلی بخوره
مگر اینکه خیلی مطمئن باشه حالا دیگه یک دستور بینظیر در اختیارتون هست بخورید و کیف کنید
میدونید مهمترین قسمت یک همبرگر کجاست؟ درست حدس زدید گوشتش 
اگرچه برای خیلیها هم این حرفها مهم نیست حتی من دیدم بعضی ها گوشت
آماده یخ زده برای همبرگر را میخرند سرخ یا گریل میکنند و داخل نون قرار میدن ویا از گوشت کباب لقمه ای یخ زده سوپرمارکتی برای کبابک استفاده میکنند خیلی هم لذت میببرند ولی میدونم خیلیها هم مثل من هستند
که مواد اولیه خوب براشون مهمه طعم این گوشت وهمبرگرشما را به یاد همبرگر ایده التون میندازه پسرم به این همبرگر نمره 20 را میده بعد ازاین
همبرگر برگر کینگ قرار میگیره و بعد از اون هم همبرگر مک دونالد. اگر وقتش را نداشتید احتیاجی نیست که حتما هم  نونش را خودتون درست کنید با نون همبرگر آماده هم عالی میشه. 
 
نکته خیلی مهمی که باید اشاره کنم اینکه اگرگوشت را آماده کرده و برای استفاده بعدی فریز کردید حتما باید قبل از استفاده یخش کاملا آب بشه وگرنه بافت گوشت تغییر پیدا میکنه و سفت میشه بذارید یخ گوشت درحالت طبیعی در دمای اتاق آب بشه(البته اگر دمای اتاق گرم بود بهتره که در حرارت یخچال به حالت اولیه در بیاد این روش بهترین انتخابه و خیلی سریع باید به مصرف برسه ونباید بعد از اینکه به حالت اولیه برگشت طولانی تر در یخچال نگهداشت گوشت چرخ شده باید بعد از خریدن سریع به مصرف برسه مگر اینکه فریز بشه) و ازمایکروفر برای اینکار استفاده نکنید  خیلیها بهترین گوشت را تهیه میکنند و در این مرحله اشتباه بزرگ را میکنند و گوشتشون بافت سفت و بدمزه پیدا میکنه دلیلش را هم نمیدونند این در مورد انواع گوشت سفید و قرمز صدق میکنه.  
این دستور یکی از افتخارات  آشپزخونه منه که البته با شما دوستان شریک شدم.


 

۳۲ نظر:

  1. من صد در صد اين تركيب رو گارانتي مي كنم چون عاليه. البته من با گوشت گوساله بدون چربي درست مي كنم و نان سفيد را پودر مي كنم و با مواد مخلوط مي كنم. پياز رو هم نگيني ريز. هم بوي كوبيده داره و هم همبرگر. دست شما درد نكنه.

    پاسخحذف
  2. دستتون درد نکنه مهناز جون ،خیلی ممنون که این دستور رو در اختیار ما گذاشتید ،واقعا خیلی کاربردیه ،این دفعه حتما امتحانش می کنم .
    یه سوال داشتم شما کوفته قلقلی رو چطور درست می کنید ؟ همین گوشت رو قلقلی می کنید و تو روغن سرخ می کنید ؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خواهش میکنم عزیزم،درست مثل خودت انجام میدم.

      حذف
  3. به به به دین سان این آخر هفته کباب کوبیده داریم

    پاسخحذف
  4. من که حالا دل تو دلم نیست برای امروز که دیگه دیر شد
    فردا در اولین فرصت باید برم خرید گوشت تازه
    خونوادگی عاشقش هستیم ولی تا حالا یک دستور درست
    و حسابی نداشتم که خیلی ازش راضی باشم ولی این باید
    خودش باشه بزودی خبرش را میدم.
    مرسی مهناز عزیز

    پاسخحذف
  5. یعنی میتونه این همون کبابخانه ای باشه که من فکر میکنم
    مرسی گلم.

    پاسخحذف
  6. مهناز جون خسته نباشید شما مدتها پیش دستور کلم بروکسل را گذاشته بودید
    که من درست کردم و میتونم بگم حرف نداشت و عالی شدشما با استیک گوشت چرخ کرده سرو
    کرده بودیدکه قرار بود دستورش را بذارید آیا این همون دستور است و یا اینکه میتونم با این دستور اون استیک را درست کنم خیلی سپاسگزار میشم اگر پاسخ سوالم را بدید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شما میتونید با این دستور اون استیک را درست کنید ولی دیگه نمیشه بهش گفت استیک دستورهاشون با هم فرق داره برای استیک
      از گوشت گوساله کاملا بدون چربی با بهترین
      کیفیت استفاده میشه در آینده دستورش را میذارم.

      حذف
  7. من چند جا خوندم ، ولی تا حالا امتحان نکردم، که گوشت حتما باید بیش از یکبار چرخ شده باشه تا چسبندگیش بالا بره که از روی سیخ نریزه.
    همچنین باید پیاز را رنده کرد و بعد از گرفتن آبش ، به گوشت اضافه شود.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اینکه بعضی ها اینکار را انجام میدن درسته ولی
      من از این روش استفاده نمیکنم.

      حذف
  8. اشاره به دوستمون باید بگم اینکه حتما آب پیاز باید گرفته بشه و یا
    حتما گوشت دو بار چرخ بشه به اون معنی نیست که کباب حتما خوشمزه از آب در
    بیاد فقط نریختن کباب از سیخ که نیست کباب باید نرم و خوشمزه هم باشه من برای درست کردن بهترین کباب همه اینکارها را کردم ولی یکبار خوب از آب در میاد و دفعه بعد خوب نمیشه با اینکه از گوشت چرب استفاده میکنم خشک میشه در تابه و فر هم همینطور میشه ولی امید زیادی به این یکی دارم چون که به کارهاتون وگفته هاتون ایمان دارم ببینم چی میشه.
    خیلی خیلی ممنون

    پاسخحذف
  9. mahnaz joon man shenidam vase inke hamberger abdar bashem va khoshk nabash nabaiad varzesh dad?in ghazie doroste ia na?man hambergaram jam mishe ba in ravash dige moshgele jam shodan hal mishe? 20 darsad charbi iani chand geram ?

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. این برای زمانیست که فقط از گوشت گوساله بدون چربی و پیاز استفاده
      بشه خیلی کوتاه در واقع گوشت زیرورو میشه این روش بیشتر برای
      درست کردن استیک بکار برده میشه ولی برای اینکه همبرگر خوش طعم و خوشمزه بشه از دستور بالا استفاده کن از آنجائیکه همه قسمتهای گوشت گوسفند چربه بهترین قسمت برای این دستور قسمت ماهیچه است در کبابیهااز قلوه گاه گوسفند استفاده میکنن که خیلی چربه و برای همین تقریبا پیش نمیاد
      که من در رستوران کوبیده بخورم بنظر من چربی زیاد باعث بدمزگی هم میشه با روش بالا گوشت در موقع سرخ شدن کوچیک نمیشه..

      حذف
  10. چقد خوبه که هستی این تجربه های خوبتو با ما شریک میکنی. من یه مشکل اساسی که دارم اینه که نمیدونم از چه قسمت گوشت برای غذاها استفاده کنم. یعنی نمیدونم مثلا برای خورش چه قسمتی از گوشت بهتره یا برای همین کباب از چه قسمتی استفاده بشه بهتره؟ اصلا این مهمه یا به حساب نمیاد؟ ممنون عزیزم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مرسی عزیزم، بهترین قسمت گوشت گوساله برای استفاده در غذاهائی مثل بیف استرگانف و رست بیف مغز ران است چون تردو لطیفه،قسمت راسته کمی زبرتر از قسمت مغز است ولی خوشمزه تره مثلا من برای دستور بالا از گوشت گوساله و یا گاو ازقسمت مغز ران استفاده میکنم در آبگوشت و انواع پلو از ماهیچه گوسفند استفاده میکنم میتونی در خروشت هم از ران گوسفند استفاده کنی برای کباب بالا هم از قسمت ران گوسفند استفاده شده،اینکه از چه قسمتی از گوشت گوساله در خورشت استفاده بشه مهمه چون جاهای عضله ای و سفت معمولا برای درست کردن حلیم و آش و سوپ بکار برده میشه چون به شکل ریش ریش این غذاها را اصیلتر میکنه و در خورشت و پلوهای مخلوط از قسمت ران استفاده میشه که اون هم قسمتهای مختلف داره که بهترین قسمتش مغز ران است که گرونتر هم هست اما گوشت گوسفند معمولا بیشتر قسمتهاش نرمه ولی در کباب با روش بالا موضوع کمی فرق میکنه البته برای من که اینطوره چون همانطور که در دستور بالا مینی از قلوه گاه گوسفند استفاده نشده و مخلوط گوشت یک چربی ایده الی داره ولی در عوض کباب و یا همبرگری که تحویل میگیری بسیار خوش طعم و آبداره،باید خودت درست کنی و به نتیجه من برسی.

      حذف
  11. مهناز عزیز و گل اول از همه ازت تشکر میکنم
    که این دستور را در اختیار ما گذاشتی و نخواستی
    که خودت تنهائی این کباب خوشمزه را بخوری و در خوردنش با ما شریک
    شدی من این کباب را تابه ای درست کردم و باید بگم اینقدر خوشمزه بود
    که ضربه ای غذا تموم شد شوهرم و بچه هام خیلی بد غذا هستند و
    هر کباب تابه ای را قبول ندارند ولی در خوردن این یکی مسابقه گذاشته بودند
    حالا قول گرفتند که هفته دیگه دوباره درست کنم با اینکه گوشت قرمز کم استفاده میکنیم ولی این یکی را دیگه نمیشه کاریش کرد میبوسمت خیلی زیاد.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. لطف داری دنیا جون اینکه خوشتون اومد خوشحالم.

      حذف
  12. salam, man ye soali dashtam, az kodoom ghesmat az gooshte goosfand ya goosale bayad estefade beshe? mohem has ya na?

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. بله مهمه چون که میخوای مثل کباب بالا بشه برای گوشت گاو و یا
      گوساله ازمغز ران استفاده میکنی و برای گوشت گوسفندهم از قسمت ران استفاده میکنی.

      حذف
  13. خانم مهناز با سلام و تشکر
    اول از همه باید بگم که ما این کباب را درست کردیم و با نان و سبزی میل
    کردیم و بسیار خوشمزه و چسبناک بود من انواع کباب را در منزل درست
    میکنم و باز هم از شما تشکر میکنم.

    پاسخحذف
  14. مهناز جان سلام همسرم امروز گوشت گرفته و درخواست دادن که شیشلیک واسشون درست کنم.. تو نت خیلی سرچ کردم ..میشه از شما خواهش کنم به من دستورشو بدین.. مرسی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اگر دستور خوبی داشتم پستی براش میذارم.

      حذف
  15. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف