صفحات

۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۸, یکشنبه

مرغ کبابی در فر به روش کره ای

 

من حسابی در مورد مرغ و خروس قاطی کردم همانطور که همه میدونند در ایران برای پخت بیشتر غذاها ازمرغ استفاده میشه  ومعمولا گفته میشد که گوشت خروس آبگوشتش خوشمزست و اینکه خیلی هم خاصیت داره ،من تا به حال به اینکه در آلمان به مرغ (هونشن )و به خروس (هنشن) میگن کاری نداشتم هیجده ساله که از مرغ فروش همیشگی که مرغهای ارگنیگ داره خرید میکنم وقتی که میگم برای توی فر یا پختن میخوام مرغ مورد نظر را بهم میده واگرقصد پخت سوپ یا فریکاسه را داشته باشم تا بگم سوپ فوری از گوشه دیگه یخچال یک خروس درسته در میاره ، از آنجائی که گفته میشه گوشت سوپی به مدت طولانی تری پخته میشه وخیلی هم لذیذه فوری به مغز آدم خطور میکنه که باید خروس باشه و این همه سال با این تئوری گذشته تا اینکه چند روز پیش وقتی برای فریکاسه خروس خواستم گفت متاسفانه نداره گفت میتونی با این یکی هم درست کنی ولی بهتره که ماده (مرغ)باشه چون نر(خروس) خیلی خوشمزه نمیشه من اول فکر کردم اشتباه فهمیدم شما فکر کنید با اینکه عجله داشتم مجبور شدم مدتی روی این مسئله بحث کنیم تا من با دیدن عکس و توضیحات زیاد قانع بشم ولی من هنوزم گیجم اقای فروشنده میگفت خروس گوشت لطیفی داره و زود پزه و برای گریل وبیشتر غذاها ازش استفاده میشه و مرغ گوشت دیر پزی داره و برای همین، برای سوپ و فریکاسه استفاده میشه و معمولا برای فروش هم کمیاب تره من هنوزم گیجم در اینترنت هم تمام سایتهای آلمانی همین را میگن ماده برای تخم گذاشتن و سوپ و خروس هم برای گریل و استفاده های دیگه یعنی چی اینکه تا به حال اشتباه فکر میکردم و اون گوشتی که یک قسمتش سفید و یک قسمتش تیره رنگه و در سوپ ازش استفاده میشه گوشت خروس نبوده و گوشت مرغ بوده و گوشتی که فکر میکردم مرغ بوده خروس بوده، من برای پیدا کردن جوابم در اینترنت از اسم هنشن وهونشن استفاده نکردم برای اینکه اشتباهی رخ نده ماده و نر نوشتم و اینطور که نوشته شده تمام گفته های آقای فروشنده درسته نمیدونم بتونم بعد از این همه سال فکرم را عوض کنم لطفا شما هم اظهار نظر کنید.
 
 
مواد لازم
ران مرغ 5 عدد (من همانطور که قبلا فکر میکردم مینویسم )
پیاز کوچک 1 عدد
سیر دوحبه
زنجبیل تازه3 سلنتیمتر(اگر به تازه دسترسی ندارید یک تکه زنجبیل خشک را در آب خیس کنید میشه تازه)
نصف  کیوی
اشناپز1 ق غذاخوری (اشناپز الکل بدست اومده ازمیوه یا گندم و یا نوع برنج را که بیشتر آسیائیها ازش استفاده میکنند هست من از اشناپز زرد آلو استفاده کردم اگر دسترسی نداشتید بی خیال بشید)
تمام مواد بالا را با گوشکوب برقی پوره کنید
پاسته فلفل قرمز تند  1 ق غذاخوری (که در کشور کره استفاده خیلی زیادی داره به شکل و غلظت رب گوجه میمونه و خیلی تنده)
سس سویا 2 ق غذاخوری
شکر نصف ق غذاخوری
کنجد برشته 1 ق چایخوری
روغن کنجد 1 ق چایخوری(از روغن کنجد قهوه ای بو داراستفاده کنید که برای مزه دار کردن در غذاهای آسیائی استفاده میشه)
نمک نصف ق چایخوری
تمام این مواد را به پوره اضافه کنید و با قاشق بهم بزنید به شکل سس غلیظی در میاد پوست مرغ را بگیرید با آب سرد بشوئید و خشگ  کنید وبا چاقو ران را از هر دو طرف دو تا برش بزنید در ظرف چینی و یا استیل بذارید سس را رویش بریزید و کمی با دست ران مرغ را ماساژ بدید تا خوب با سس قاطی بشه در ظرف را بذارید و به مدت 5 ساعت در یخچال بذارید یکساعت یا نیم ساعت قبل از پخت از یخچال در بیارید این ران را میتونید روی ذغال و یا در فر درست کنید فر را از قبل با 175 درجه سانتیگراد داغ کنید ران را روی شبکه سیمی فر قرار بدید و زیرش هم سینی فر قرار بدید که ته فرتون کثیف نشه 35 دقیقه در طبقه وسط فر بپزید و 20 دقیقه هم در طبقه بالائی فر قرار بدید که البته مدت پخت به لاغر و چاق بودن ران هم بستگی داره امکان داره مدت زمان کمتری لازم باشه خودتون کنترل کنید .
میتونید گوشت را داخل پلاستیک زیب دار بذارید و سس را رویش بریزید و خوب ماساژ بدید اینطوری دستتون هم کثیف نمیشه

من برای بیشتر غذاها بایک روش راحت و بدون دردسر گوشت مرغ را نرم و خوشمزه میکنم به این شکل که در کاسه مقداری شیر میریزم و چند قاشق هم سرکه سیب روی شیر بعد از چند دقیقه میشه باتر میلک،بعد گوشت مرغ را داخلش قرار میدم اگر سینه مرغ باشه به مدت یک یا دو ساعت ران مرغ کمی بیشتر و مرغ درسته به مدت چند ساعت ،برای اینکار از باتر میلک سوپر مارکت استفاده نکنید این باتر میلک خونگی به خاطر استفاده از سرکه فوق العاده گوشت را خوشمزه میکنه حتی اگر برای کباب کردن گوشت قرمز از این روش استفاده کنید تاثیرش را به واضح میبینید مهم نیست گوشت را به چه روشی پخت میکنید میتونید از این روش استفاده کنید شنسیسل مرغی که من درست میکنم کلی طرفدار دار داره یکی از رازهای خوشمزه شدنش همینه ،بعد از این که از باترمیلک در آوردید با آب سرد بشورید و هر طور که دوست داشتید درستش کنید برای یک لیوان شیر از 3 ق غذاخوری سرکه استفاده کنید تا به غلظت سس رقیق در بیاد حتی اگر از بهترین و خوشمزه ترین مرغ ارگنیک هم استفاده میکنید این روش را امتحان کنید پشیمون نمیشید.  


  در کره یا مرغ را در وسط برگ کاهو میذارن و رول میکنند و یا با سالاد سرومیشه
جام جهانی نزدیکه آقایون هم که عاشق گوشت گریل شده هستند میتونه ایده خوبی باشه

مواد لازم برای تهیه سالاد
سرکه سیب 2 ق غذاخوری
سس سویا 1 ق غذاخوری
آب سیب 2 ق غذاخوری
کنجد تفت داده شده 1 ق چایخوری
روغن کنجد قهوه ای1 ق چایخوری
پاسته فلفل تند نصف ق چایخوری
شکر نصف ق چایخوری
تربچه و پیازچه
با این مقدار مواد لازم، یک کاسه سالاد برای یکنفر بدست میاد از برگ تربچه در این سالاد استفاده کنید.

من مدتی در کره زندگی کردم در کره همراه غذا برنج خورده نمیشه و آرزوی خوردن برنج با غذا را به دلتون میذارن از نان هم خبری نیست روی میز از کاسه ها و ظرفهای رنگی پر میشه معمولا در وسط میز، یک گریل ذغالی قرار داره که گوشت به تکه های کوچک بریده میشه و کباب میشه دور میز هم صندلیهای بی پایه هست که انگار روی زمین نشستی  بعد ازخوردن غذاها یک قابلمه بزرگ روی گریل میذارن که داخلش ازآب گوشت و سبزیجات پر شده بعد از اون هم کاسه های کوچک پر از برنج میاد که هر کی یک ملاقه از آب گوشت داخلش میریزه و با لذت میخوره انگار که تازه غذا خوردن را شروع کردن برای من که اینکار خیلی بیمزه و لوس بود گوشت و یا هر چیز دیگه را باید داخل برگ کاهو میپیچیدی و یک جوری خودت را سیر میکردی در آخر که دیگه نمیتونستی به روی میز نگاه کنی یک سینی  کاسه های کوچک برنج یا نودل میاوردن ،خودشون که میگفتند ما تا این کاسه کوچک برنج را نخوریم از جامون تکون نمیخوریم تا صبح هم که شده همین جا میشینیم بدون خوردن این برنج انگار که هیچی نخوردیم .
ما در هتل زندگی میکردیم و برای خوردن غذا به رستورانهای مختلفی رفتیم و کم کم به عادات غذائیشون هم عادت کردیم مثلا اینقدر به خوردن کیمچی عادت کرده بودیم که در موقع برگشت به آلمان خیلی ناراحت بودیم ما به نخورن نون و برنج هم عادت کرده بودیم و از هیکل و وزن خودمون رضایت کامل را داشتیم و قرار گذاشتیم که بعد ها هم به سبک کره ای غذا بخوریم ولی همین که به آلمان رسیدیم بعد از چند روز همه چی به باد فراموشی سپرده شد. گهگاهی اگر هوس غذای کره ای را بکنیم در اینترنت به دنبالش میگردم و درستش میکنم و به یاد روزهای قشنگی که در اونجا داشتیم میافتیم.


 
 

۷ نظر:

  1. فکر کنم نظر شما صحیح تر باشه . خروس رو معمولا در غذاهای در پز استفاده می کنن . نمومه بارز اون هم
    coq au vin
    غذای کلاسیک فرانسوی هست که با خروس درست می شه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. در زبان فارسی یا انگلیسی دو تا کلمه مشخص برای مرغ و خروس وجود داره جوجه هم که وضیعیتش مشخصه،در زبان آلمانی اینطور نیست (هون)به هر دو تا یعنی مرغ و خروس گفته میشه .به خروس (هان،هنشن،گوکل)گفته میشه در مورد مرغ اگر هنوز تخم نذاشته باشه بهش(هون)همون کلمه ای که برای مرغ و خروس استفاده میشه و اگر تخم مرغ گذاشته باشه بهش(هنه)میگن و همینطور(هونشن)این کاملا درسته که در فریکاسه آلمانی و فرانسوی از گوشت خروس استفاده میشه من هیچ مشکلی تا به حال برای این غذا نداشتم بافت گوشت همانطور که باید سفید و تیره بوده و مدت زمان طولانی هم برای پختش لازمه مشکل در اینجاست که خروس،مرغ بوده و برعکس توضیحی هم براش باقی نمیمونه چون در اینترنت به وضوح توضیح داده شده خروس، تخم نمیذاره پس فقط بدرد استفاده روزانه میخوره و از آنجائیکه مدت عمرش کوتاست گوشتی نرم و لطیف داره و لی با همه اینها تعداد کمی خروس نگه داری میشه مرغ ؛تخم میذاره و ارزش زیادی داره و از آنجائیکه به خاطر تخم گذاشتن بیشتر از یکسال عمر کنند گوشتش سفت میشه و خیلی مقوی و خوشمزست و فقط بدرد سوپ،راگو و فریکاسه میخوره و همینطور ازش آب مرغ تهیه میشه دنیای وارونه که میگن اینه حداقل در آلمان دراین مورد به این شکله.

      حذف
  2. والا من به تجربه خودم در ایران نظر میدم.
    اینجا (یعنی جایی که من زندگی میکنم) معمولا خروس خیلی کمیابتر از مرغه و به دلیل طبع سردی که داره، برای موارد خاص استفاده میشه و خیلی هم دیرپزه. در حالیکه مرغ به وفور موجوده و خیلی عادی توسط اقشار مختلف استفاده میشه.

    پاسخحذف
  3. فکر میکنم این تجربه همه ماست.در ایران خروس خیلی سخت گیر میاد مامانم از روستائیهای محلی خروس تهیه میکردو گوشت مرغ هم که وضیعیت مشخصی داشت ولی مثل اینکه در آلمان یک تئوری خاصی در این مورد وجود داره و اونم مربوط به تخم مرغ میشه ولی برای من این جالبه که گوشت مرغ بافت خروس را داره و حتما اونم به خاطر اینه که مثل خروس عمری طولانی پیدا میکنه و گوشتش سفت میشه مسلمه که در روستاهای آلمان مرغ و خروس نقش شناخته شده خودشون را بازی میکنند و حتما تعداد مرغها به خاطر گذاشتن تخم بیشتر از خروسه،در آخر هم باید به این نتیجه رسید که صنعت جو جه کشی و مرغداری در آلمان به این شکل پایه گذاری شده یعنی درست برعکس جاهای دیگه.

    پاسخحذف
  4. از آنجایکه این غذا به دست هنرمند شما و ذوق و سلیقه و کیفیت بسیار بالا درست شده, فرقی نمیکند که مرغ باشد یا خروس. در هر دو صورت عالی و خوشمزه است.

    پاسخحذف
  5. معمولا گوشت حیوان ماده در چارپایان یه علت زایمان و شیردهی سفت تره. شاید درمورد مرغ هم همینطور باشه

    پاسخحذف